![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh_VjZEsKdmtKGRpKkiTHlM19E8k876n97JDlWyJ5gkqzqYMk7thuJZs2b2XzDggPk2OriiQbTwpFEJ46JPlBAsRunap_DQEpZO8pyGlxUT2r0QETFnjv88ArFCnfA6kq-yt9mFpxEkPgf0/s320/munch-schreeuw.jpg)
Als er dan ook één vak nodig is, dan is dat geschiedenis. Er is een ontstellend gebrek aan kennis over het verleden. De interesse in het Westen voor dit verleden is echter bedroevend. Vroeger was het voor geschiedenisleraren op een middelbare school al moeilijk om de relevantie van het vak duidelijk te maken. . Ik herinner me het dedain van beta-leerlingen mbt het vak geschiedenis. Het hoorde bij het pretpakket. Tegenwoordig lijkt het belang van geschiedenis aan puberende jongeren nog moeilijker uit te leggen.
Maar het wordt mij steeds duidelijker dat dit vak niet ongestraft verwaarloosd kan worden. Ontmaskering van allerlei gekleurde visies op het verleden is zonder kennis moeilijk. Zonder kaders staan we open voor de demagogie van allerlei volksmenners.
Voorbeelden te over: denk aan het Balkanconflict, het Palestijnenprobleem, kolonialisme, holocaust, slavernij, islam, gastarbeiders, de schoolstrijd enz. enz. Stuk voor stuk zijn het splijtzwammen in de maatschappij aan het worden.
Geschiedenis: een droge aaneenschakeling van feitjes? Nee, onze cultuur krijgt mede vorm door de invloed van onze opvattingen over het verleden. Zijn die opvattingen scheef, dan kan een cultuur scheefgroeien en zelfs zich tegen ons keren. Dictaturen in heden en verleden hebben de historie maar al te vaak aangepast.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten