1 juli 2009

Huis van de vrede

Je hoort van moslims het argument dat de eeuwen door hun cultuur in vrede samenleefde met joden en christenen.
Hans Jansen wijst erop dat dit een misvatting is. Zowel joden (Geniza-documenten) als christenen (vastgelegd door bisschop Severus ibn Al-Mukaffa) werden getreiterd in de Dar al-islam. In het Pact van Omar kun je een opsomming vinden van de discriminatie.

Als leestip geeft Jansen de boeken van Bat Ye'or.

Je wordt hier niet vrolijk van. Elke keer dat ik mij verdiep in de islam stuit ik op informatie die veel negatiever is dan ik eerst dacht.

Wiki-NL zegt sussend:

Tegenwoordig spelen beide concepten (dar al-islam en dar al-harb) voor veel moslims geen rol meer.
De tweedeling is niet algemeen aanvaard en een eenduidige definitie is niet meteen voorhanden. Zo zijn de criteria waaraan een geografisch gebied moet voldoen om tot de dar al-islam te worden gerekend nergens vastgelegd.
Deze sussende toon vind je opnieuw niet in de engelstalige en de franstalige Wikipedia. Het is helaas niet de eerste keer dat ik dat zie. Het is een onderstreping van de observaties van Hans Jansen, waarvan ik hoop dat hij het mis heeft. Zijn vriendschap met Theo van Gogh (zij ontmoetten elkaar regelmatig kort voor zijn dood) kan mogelijk van invloed zijn op een bepaalde zwartgallige inkleuring van zijn stukjes.

Geen opmerkingen: