18 september 2013

OBAMA en de WAPENLOBBY

De site SLATE.COM schat dat in de USA in 3/4 jaar bijna 25000* doden te betreuren zijn door vuurwapens.... Mijn gedachte was: klopt dit? Maar wie de site bezoekt wordt bij ieder figuurtje doorgelinkt naar een krantenbericht met de gegevens van een slachtoffer

Indien het percentage doden door vuurwapens in Nederland en de VS hetzelfde zou zijn dan zouden er
1766 doden per jaar in Nederland te betreuren zijn. Gelukkig is dit aantal in Nederland veel lager.
 
Wat zou het in werkelijkheid zijn? Ik doe een ruwe berekening en kom dan uit op 240 doden in Nederland. Dat is meer dan 7 keer zo laag!  


Hoe kom ik tot dit aantal van 240? Dat is als volgt opgebouwd:
  • 100 moorden: Het jaarlijkse Elsevieronderzoek geeft aan dat 150 moorden plaatsvinden (dus inclusief de moorden volgens andere methoden, ik corrigeer ruwweg tot 100)
  • 90 zelfdodingen met vuurwapens (maximaal 10% van de zelfdodingen vindt plaats door vuurwapens. Ik ben uitgegaan van 5%, maar waarschijnlijk is zelfs dit percentage nog veel te hoog)
  • 50 niet door media gemeld (dit is zeer waarschijnlijk veel te hoog ingeschat gezien de kleinschaligheid en mediacoverage in ons land).

Kortom: Obama is zo gek nog niet dat hij streeft naar inperking van het wapenbezit.



*De opbouw van de bijna 25000 in de USA is als volgt:
8255 doden (volgens mediaberichten) door vuurwapens
12000 zelfdodingen
4500 niet door media gemeld (inschatting)


Geen opmerkingen: