15 oktober 2019

Bible Art van Dalí tot Chagall

Deze zomer bezochten we de ´unieke expositie - eenmalig in NL´ van Bible Art: van Dalí tot Chagall in de Gouwekerk in Gouda.

- En? Was het nog wat?- Mm, het viel een beetje tegen.- O, en waarom?- Nou, er hing nogal veel...- Ja, heel veel werken, van heel bekende kunstenaars, is het niet? Chagall, Dalí, Doré, Otto Dix- Dat ook. Maar dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat er veel ingelijste kopieën hingen van origineel werk. Veel kopieën hadden zelf een afwijkend formaat dan de originele werken.- Zo, daar kijk ik van op.- Ja en terecht. Ik voelde me dan ook behoorlijk belazerd. Ik ging speciaal voor Otto Dix en Dalí. Nou, dat viel even tegen. De Chagall litho's waren trouwens wel origineel maar die waren dan weer belabberd ingelijst.En dan durven ze nog 10 euro intree te vragen. Maar ja, goedgelovige christenen weten toch niets af van kunst. Die slaan meestal aan bij een bijbels thema. Dan stromen ze toe. Kijk maar naar de tentoonstelling ´Bij ons in de Biblebelt´ in het Catharijneconvent in Utrecht. Rijen dik en schuifelen maar.
- Nou, je hebt je gal weer behoorlijk gespuwd.- Jazeker, en graag gedaan.
Liesbeth Labeur - De brede en de smalle weg, 2008
Onwetend in het ballenbad in het Catharijneconvent



Geen opmerkingen: