24 oktober 2009

Ben Wentsel en zijn protestants-katholieke catechismus

Dominee Ben Wentsel is 80 jaar. Een leeftijd waarop de meeste mensen op hun lauweren rusten. Niet alzo ds Wentsel. Een eigenzinnige persoonlijkheid, met een duidelijke eigen mening.
Zo gaat het verhaal dat hij eens bij het lesgeven op de Bijbelschool in Zeist op zijn handen voor de klas stond. Geen doorsnee voorganger dus.
Ik herinner me ook een artikel in Kontekstueel waarin hij ons op profetische wijze confronteerde met zijn visie op de Godsverduistering in West-Europa. Een indrukwekkend artikel was het. Helaas werd zijn boodschap op een zeer teleurstellende wijze afgeserveerd in hetzelfde blad. Ach, van de leiders van de kerk moet je ook niet te veel verwachten, ook al zitten ze in een kring rond Kontekstueel.
De afgelopen jaren is bij ds Ben een nieuw initiatief geboren. Een protestant-katholieke catechismus, waarin ook aandacht is voor het gesprek met moslims. Een prachtig initiatief!
Ik nodig u uit om gesprekken met Hem en mensen te voeren en te luisteren naar Zijn antwoorden. Misschien hebt u dit al eens geprobeerd maar bleef het stil aan de andere kant. De Heilige Geest spitst de bijbel toe op ons en geeft antwoorden. Als de antwoorden niet tot u doordringen, blijf dan net zo lang bidden en luisteren tot u ervaart dat wat Hij zegt ook waar is voor u. U kunt uw kennis van God met uw hart, hoofd en hand verdiepen door de studie van vijftig oefeningen in twee boeken. In het eerste boek vindt u onder de titel Gesprekken met God een proeve van rechtstreekse gesprekken van een leerling met zijn hoogste Leermeester in vijftig oefeningen. Als u deze wilt meemaken, kijk dan bij Gesprekken I. In het tweede boek vindt u onder de titel Gesprekken over God, proeve van een Kleine Protestants-Katholieke Catechismus vooral gesprekken tussen leraar en leerling voor gevorderden over dezelfde onderwerpen maar uitvoeriger; als u deze wilt raadplegen, kijk dan bij Gesprekken II.

Kijk op zijn site vooral ook even onder het kopje 'levensloop'. Slechts bij uitzondering is dat een boeiende pagina. Hier heb je zo'n uitzondering. De stijl verraadt een origineel gedreven mens. Een citaat hieruit:

‘Alles is mij overkomen!’, zeg ik achteraf. Vaak stromen ‘s morgens van vier tot zes ideeën en zinnen mij toe, zodat ik opsta om ze op te schrijven. Waar komt deze drang vandaan? Ik hoorde in Pingjum (Zwitserland 1953-1957) op mijn studeerkamer eens luid roepen: deze is mij een uitverkoren werktuig.’ Ik dacht dat het een zinsbegoocheling was en hechtte er weinig waarde aan, omdat dit in de na-apostolische tijd niet meer voor zou komen; toen ik als emeritus dit eens aan iemand vertelde, zei deze: ‘het is gebleken waar te zijn!’ Mij dreef ook de overtuiging dat geloof en weten één zijn, omdat God schepper van hart en verstand is.

1 opmerking:

Unknown zei

Benjamin Wentsel is een fantastische man. Ik heb jarenlang college bij hem gelopen. Naar aanleiding van zijn catechismus heb ik opnieuw contact gehad.

Hij vertelde dat hij 50 potentiele kopers nodig heeft om zijn Grote Catechismus uitgegeven te krijgen.

Daarom hierbij een oproep: Neem contact op met Wentsel (zie telefoonnummer op website) en meld je aan voor een exemplaar.