24 juni 2009

De Paus zegt nee!

Vrouw: Hier, zou u dit willen gebruiken?
Man: Nee, ik gebruik geen condoom.
V: Alstublieft... ik ben bang voor aids.
M: Ja, dat begrijp ik, maar het mag niet van de Paus.
V: Als iedereen zou luisteren naar die vent dan hou ik geen klanten meer over.
Kun je je zo'n gesprekje voorstellen? Ik niet. Maar velen in onze maatschappij wel, zo lijkt het. Wie de Paus immers de schuld in de schoenen schuift voor de aids-epidemie in de wereld, moet zo'n gesprekje heel normaal vinden.
Hoe kom je tot zo'n absurd standpunt?
  1. Je isoleert eerst dit standpunt. De Paus heeft immers meer gezegd. Promiscue gedrag wijst hij af. Sexualiteit binnen het huwelijk propageert hij. Monogamie staat hij voor.
  2. Je stelt dat geluisterd wordt naar de Paus. Maar het is selectief luisteren. Werd er inderdaad geluisterd dan was de aids-problematiek heel wat minder groot. Dan was er geen promiscue gedrag, en werd in een monogaam huwelijk de sexualiteit beleefd. En inderdaad, condooms niet gebruikt.
Wie de normen van de Paus naast zich neerlegt, luistert ook niet naar hem op een ondergeschikt punt als voorbehoedsmiddelen. Er zijn dan al te veel drempels gepasseerd.
Annemie Struyf heeft een interessant boek geschreven dat de complexiteit van het aids-probleem meer recht doet. Het boek 'Mijn status is positief' was in Belgie een bestseller.

Struyf hekelt de mannencultuur, waarin vrouwen slechts een gebruiksvoorwerp zijn. Omdat die cultuur zo mannelijk is, hebben Westerse oplossingen voor de aidsproblematiek niet zo veel zin. Op de kades in Afrika liggen containers vol met condooms. Maar waar het volgens Struyf om gaat, is dat er in Afrika een mentaliteitsverandering komt, waardoor trouw in een relatie weer belangrijk wordt.

Een zeer boeiend interview met haar is hier te horen: Andries-radio

Het programma Advocaat van de duivel afl 2 van 15 april zegt dan ook meer over onze maatschappij dan van de Paus.

Geen opmerkingen: